Tarief verhogen, hoe doe je dat?

Het is altijd goed om je (uur)tarief jaarlijks tegen het licht te houden, want de markt is continue in beweging en staat nooit stil.

Maar wanneer verhoog jij nou je (uur)tarief? En hoe communiceer je dit naar bestaande en nieuwe klanten?

Hier ga ik in dit blog je (hopelijk) wat handige tips en tools in geven wat jij kunt toepassen in jouw business.

 

Wanneer verhoog jij je (uur)tarief?

Als jij je (uur)tarief wilt verhogen, kunnen hier verschillende redenen voor zijn waaronder:

– jij kunt een hoger tarief vragen als de kwaliteit van je werk beter is geworden met de jaar(en);

– het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij een financiële buffer wilt opbouwen;

– of je kosten stijgen, al dan niet door inflatie.

 

Of wil jij je (uur)tarief niet verhogen, omdat:

– klanten dan misschien wel meer van je gaan vragen en verwachten;

– jij bang bent dat je klanten kwijt gaat raken;

– of omdat jij je er gewoon simpelweg niet bij op je gemak voelt.

Het is héél belangrijk dat jij goed inzicht hebt in de financiële kant van je business zodat jij op tijd kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Jouw (uur)tarief wijzigen kan een goede maatregel zijn.
Je ondernemingsplan met je doelstellingen kan een praktisch hulpmiddel zijn om te kijken of jouw tarief nog actueel is. Zorg er dus wel voor dat jij jaarlijks je doelstellingen aanpast aan je huidige situatie. Want de omstandigheden waarin jij actief bent veranderen continue. Hierbij kun je denken aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van je collega VA’s.

 

Hoe communiceer je nou je tariefsverhoging aan je bestaande klanten?

Heb jij besloten je (uur)tarief te verhogen? Wat super goed en knap van je, you GO girl!
Maar dan is het communiceren de volgende stap. Het is goed om eerst te kijken hoe vaak je klanten jouw dienst(en) afnemen. Is dit heel af en toe, of zelfs eenmalig? Dan is het misschien niet eens nodig om je klanten op de hoogte te brengen van je tariefsverhoging. Want vaak is de tussenliggende periode voor klanten lang genoeg om jouw oude tarief te vergeten. En vaak vinden ze het ook meer dan normaal en logisch dat er na verloop van tijd een tariefsverhoging wordt doorgevoerd.

 

Wanneer ‘moet’ jij jouw klanten dan wel informeren? Hieronder geef ik je een paar tips.

Tijdig communiceren: heb jij een grote groep met vaste klanten, dan is het héél belangrijk om hun op tijd te informeren over jouw tariefwijziging. Laat ze hierbij ook weten per wanneer de verhoging ingaat. Plotselinge confrontaties met nieuwe en hogere tarieven worden vaak als heel vervelend ervaren, dus let hier zeker op.

Persoonlijk bericht: in de tijd van nu is het heel belangrijk om jouw klanten persoonlijk te informeren over je tariefswijziging. Ga bijvoorbeeld bij je klanten langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarbij jij een negatieve reactie verwacht.

Don’t apologize: jij hebt jouw tariefsverhoging weloverwogen genomen, dus jij bent je klanten hier geen excuses voor verschuldigd! Breng daarom jouw boodschap over je tariefverhoging zo standvast en zelfverzekerd over. Onzekerheid wekt namelijk de indruk dat jouw klanten ruimte hebben voor onderhandeling, maar dat hebben ze niet!

Geef een voordeel aan vaste klanten: maak een aanbieding voor jouw trouwste klanten, bedank ze voor hun loyaliteit door ze bijvoorbeeld nog een laatste keer tegen jouw oude tarief te laten afnemen of geef ze een korting. Maak hierbij wel héél duidelijk dat de volgende keer jouw nieuwe tarief geldt.

Doe het stapsgewijs: geleidelijke verhoging kan het voordeel hebben dat jouw klanten aan de nieuwe prijs kunnen wennen. Reageren ze toch negatief? Kies dan voor een eenmalige verhoging.

 

Communiceren aan nieuwe klanten is niet helemaal niet ingewikkeld of moeilijk! Want zij zijn helemaal niet bekend met jouw oude (uur)tarief, dus hier kun jij direct je nieuwe (uur)tarief communiceren. Mochten ze nou toevallig wel op de één of andere manier je oude (uur)tarief weten, kun je bovenstaande tips alsnog toepassen.

 

Wat ben jij waard?

Heb jij moeite met het bepalen wat jij waard bent en je (uur)tarief moet zijn? Dat kan ik me wel voorstellen, want met een té hoog tarief prijs jij jezelf uit de markt. Maar een te laag tarief kan weer de indruk wekken dat jouw werk weinig waard is (goedkoop is duurkoop).

Hou sowieso rekening met het bepalen van je (uur)tarief met het volgende:’

– Het inkomen dat jij minimaal wilt hebben. Bekijk wat jij per maand minimaal nodig hebt om van te kunnen leven en om je verplichtingen en vaste lasten te kunnen betalen. Jouw (uur)tarief moet na alle aftrekken voldoende zijn om minimaal dit bedrag over te houden.

– (Uur)tarieven van je collega VA’s. Als jij hier ver boven of onder zit, heb jij je klanten iets uit te leggen.

– Wet van vraag en aanbod. Ga na of er veel behoefte is aan jouw dient en zijn er weinig collega VA’s die kunnen wat jij kan? Dan kun jij een hoger (uur)tarief vragen dan wanneer je de ‘zoveelste’ bent met dezelfde activiteit(en).

 

Met welke aftrek posten kun jij te maken hebben of krijgen?

Ondernemers hebben heel snel de neiging om te denken en uit te gaan van het totale bedrag wat binnen komt uit opdrachten, maar hier komt nog iets meer bij kijken.

Hieronder geef ik een aantal aftrekposten waar jij mogelijk mee te maken hebt en rekening mee kunt houden.

– Vakantiegeld, reserveer 8% aan vakantiegeld. Dit is niet verplicht maar wel héél fijn 😉

– Pensioen, het is geheel afhankelijk hoe jij jouw pensioen hebt geregeld als ondernemer. Maar het is altijd goed om wat extra’s aan de kant te leggen voor je pensioen

– Omzetbelasting (verplicht!), jij bent per kwartaal (kan soms afwijken) verplicht om 21% btw aan omzetbelasting af te dragen aan de Belastingdienst over de afgenomen en verkochte diensten. Nu denk je misschien he potverdorie, zo hou ik nog minder over….Maar bekijk het eens met een positive mindset, hoe meer jij moet afdragen aan omzetbelasting hoe beter jij het doet met je business 😉

– Bedrijfskosten, denk hierbij aan bijvoorbeeld eventuele verzekeringen, abonnementen, zakelijke bankrekening etc.

– Inkomstenbelasting (verplicht!), ook als ondernemer met een eenmanszaak betaal je jaarlijks inkomstenbelasting. Die leuke jaarlijkse aangifte van april/mei 😉 Misschien dat jij in aanmerking kan komen voor ondernemersaftrek of MKB-winstvrijstelling, maar reserveer voor de zekerheid 30% voor de betaling van de inkomstenbelasting

– Buffer, het is altijd fijn om jezelf voor te bereiden voor als het wat minder mocht gaan in je business

 

 

 

0 responses on "Tarief verhogen, hoe doe je dat?"

Leave a Message

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

top
Copyright © 2018 - VA Platform - All rights reserved