De 5 denkfouten bij niet-betalende klanten

Iedereen wil natuurlijk snel betaald krijgen, maar daarbij wil iedereen vaak ook de niet-betalende klanten te vriend houden.

Want zijn bijvoorbeeld de niet-betalende klanten een risico dat bij het ondernemerschap hoort? Dit antwoord is heel simpel, nee.

Maar hoe doe je dit dan?

Ga eens anders kijken naar je debiteurenbeheer en voorkom de volgende 5 gemaakte denkfouten.

 

‘Elke klant is welkom’

Dit is denkfout nummer 1. Wees niet te snel geneigd er blink op te vertrouwen dat het wel goed komt met een factuur, helemaal als de klant een bekende van je is. Neem geen opdrachten aan zonder eerst te checken of de klant wel in staat is om de rekening te betalen. Ga na of hij wel is wie hij zegt te zijn en of hij de factuur straks kan betalen. Dit heeft niks te maken met wantrouwen, maar dit is slim en doordracht zakendoen.

 

‘Mondelinge afspraken zijn voldoende’

Denkfout nummer 2, heel veel maken mondelinge afspraken met klanten. En gaan er dan vanuit dat die wel voldoende zijn, maar vergeten bijvoorbeeld afspraken te maken over wat het tarief is voor onverwachte en/of bijkomende werkzaamheden. Dit gaat natuurlijk tot discussies leiden. Kom je er dan niet samen uit en weigert de klant je te betalen? Dan heb jij zonder schriftelijke afspraken juridisch geen poot om op te staan.

 

‘Eerder factureren kost mij klanten’

Denkfout nummer 3 en deze is ook zeker niet juist. Ga direct factureren na de levering van je diensten, het liefst dezelfde dag nog, en hanteer een strikte betalingstermijn. Elke dag dat een factuur minder lang openstaat is pure winst voor je business.

 

‘Te laat of niet-betalende klanten hoort nou eenmaal bij het ondernemerschap’

Dit is denkfout nummer 4 en helaas hoor ik heel veel ondernemers dit zeggen, maar dit is zeker niet waar! En is dan ook zeker heel jammer en een gemiste kans als je deze mindset hebt. Want de gevolgen van oplopende betaalachterstanden kunnen enorm zijn. Wanbetalers schrijven vaak bedragen af tot duizenden euro’s per maand. Hierdoor kunnen ze uiteindelijk in financiële problemen komen en zelfs failliet gaan. Accepteer niet-betalende klanten dus zeker niet zomaar. Richt je debiteurentraject goed en strak in en volg en voer deze strikt uit, dan kun je problemen met wanbetalers voorkomen.

 

‘Als ik een klant dwing te betalen raak ik de klant kwijt’

De laatste denkfout wat ook zeker een gemiste kans is voor velen die deze gedachte hebben. Ga niet rustig zitten wachten tot klanten je afgenomen dienst gaan betalen, want dat kan soms maanden duren. En al die openstaande facturen kosten rente, waardoor winst en werkkapitaal blijft liggen. Waarmee je ook nog eens de kans hebt dat een klant uiteindelijk helemaal niet betaalt. Wacht dus absoluut niet eindeloos, maar zit er bovenop! Blijf vooral contact houden met je klant. Bel bijvoorbeeld je klant en informeer naar de oorzaak van het niet betalen van je factuur. Op deze manier kun je ook eventuele problemen achterhalen en die samen oplossen.

 

Wil jij snel factureren en daarbij ook een korte betalingstermijn hanteren?

Dat is zeker mogelijk en ook aan te raden. Echter bestaan er wel een paar wettelijke betalingstermijnen.

 

Wettelijke betalingstermijnen vanaf 1 juli 2018

De wettelijke betalingstermijn van een factuur is 30 dagen als er geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.

De maximale betaaltermijn die wettelijk is toegestaan, is afhankelijk van de soort klant waarmee je zaken hebt gedaan. Voor grote ondernemingen gelden namelijk strengere regels dan voor kleine bedrijven (MKB/ZZP). Maar ook voor de overheid gelden andere regels voor betalingstermijnen. Voor particulieren (consumenten) gelden geen wettelijke betaaltermijnen.

 

 

Let op:

  • De vermelde betalingstermijn begint te lopen na ontvangst van de factuur, dus niet vanaf de factuurdatum.
  • ‘Niet mogelijk’ betekent dat het niet is toegestaan om een beroep te doen op een wettelijke uitzonderingssituatie voor een langere betalingstermijn. Een langer betalingstermijn is dan niet geldig (ongeldig).
  • Wettelijke betalingstermijnen voor bedrijven en de overheid gelden per 16 maart 2013.
  • De wettelijke betalingstermijn voor zogenaamde grote ondernemingen die zaken doen met het MKB of ZZP-ers geldt per 1 juli 2017. Let op het overgangsrecht tot 1 juli 2018.
  • In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht bestaat er géén wettelijke betalingstermijn van veertien (14) dagen. Maar dit kun je dus wel hanteren mits je dit van tevoren duidelijk en goede afspraken (schriftelijk) op gemaakt met je klant.
  • Bovenstaand overzicht vermeldt alleen de hoofdlijnen. Lees daarom ook de toelichting die past bij jouw soort klant.

0 responses on "De 5 denkfouten bij niet-betalende klanten"

Leave a Message

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

top
Copyright © 2018 - VA Platform - All rights reserved